Ai Weiwei:
'Straight', 2008-12, armeringsstål, 20 x 600 x 1200 cm., 72 tons (pressefotos: Anders Sune
Berg/Faurschou Foundation)
"Hans
værker er inspireret af 1960'ernes minimalisme, men er altid præget af stor respekt
for traditionel kinesisk kunst og håndværk og er, som alle ved selvsyn kan
konstatere på denne udstilling, smukke, poetiske og sanselige trods eller måske
på grund af deres politiske relevans og substans"
Min kollega
på Jyllands-Posten, Tom Jørgensen, har været på besøg hos Faurschou Foundation ved Københavns Nordhavn, hvor man nu viser en udstilling med Ai
Weiwei, som vel må betragtes som den mest toneangivende kunstner på den
internationale scene lige nu.
Ai Weiwei har ellers kæmpet en lang kamp med
magthaverne i hjemlandet Kina; men det har ikke forhindret ham i at opnå en
kolossal global status, som rækker langt ud over kunstverdenens snævre miljøer.
Faurschou Foundation har en afdeling i Beijing, og i sagens natur en eksponent
for kinesisk kunst på vore breddegrader.
Tidligere direktør for ARoS i Aarhus, Jens Erik Sørensen, er i dag kunstnerisk leder hos Faurschou, og netop på ARoS
kan man senere i år se og opleve en stor udstilling med kinesisk samtidskunst.
Udstillingen 'Ruptures', som får fem stjerner af Tom Jørgensen, kan
ses hos Faurschou Foundation frem til d. 22. december.