søndag den 7. juni 2015

Mentalt fitnesscenter

Erlend Høyersten her fotograferet under pressemødet til Sculpture by the Sea

"ARoS har 70% egenindtjening. Det er en stor virksomhed, og der må hentes 60-70 millioner fra fonde og sponsorer i erhvervslivet hvert eneste år. Jeg besidder en stilling, som bliver iagttaget og vurderet. Det har været enormt lærerigt og hektisk. Jeg bragte min egen ledelses- og kunstfilosofi med mig, men ARoS har gjort, at jeg tænker anderledes. Jeg tænker på en måde, som jeg aldrig gjorde i Norge"

I et interview i den norske avis Aftenposten fortæller ARoS' direktør Erlend Høyersten ærligt om overgangen fra at være museumsdirektør i Bergen og til en rolle som direktør for et museum, som han selv har ambitioner om at bringe op i den europæiske elite. 

I en dialog om museumspolitikken i Norge betegner han et kunstmuseum som "et mentalt fitnesscenter" - og underbygger faktisk med at antyde, at flere og flere er aktive på sociale medier, mens ensomhed bliver et stadigt voksende problem.