torsdag den 19. november 2015

Ai Weiwei og alle de andre

Ai Weiwei kommer en del omkring. Her er han fotograferet i Stockholm med en skulptur, han har skabt i forbindelse med en nyindstiftet filmpris (foto: AFP Photo)

Som man kan læse andetsteds på blog'en her, åbner ARoS Aarhus Kunstmuseum de kommende dage udstillingen 'A New Dynasti - Created in China', hvor man viser en snes relevante kunstnere fra Kina. 

Blandt disse er den for tiden allestedsnærværende Ai Weiwei, som har optaget ganske meget spalteplads i danske og internationale medier på det sidste bl.a. på grund af en misere med legetøjsfabrikanten Lego, der har nægtet at levere et antal klodser til den kontroversielle kunstner og samfundskritiker. 

I et mere kunstfagligt perspektiv er Ai Weiwei for nyligt i kunstmagasinet ArtReview blevet kåret som den næstmest indflydelsesrige person på kunstscenen netop nu. Af samme årsag er der en masse opmærksomhed omkring Ai Weiwei, og jeg føler mig ganske sikker på, at han bliver svær at komme i nærheden af, når ARoS afholder pressemøde på den aktuelle udstilling med kinesisk samtidskunst. 

Personligt vil jeg i hvert fald gøre mit til at dele sol og vind lige mellem Ai Weiwei og de øvrige kunstnere på udstillingen, når jeg skal skrive min anmeldelse af udstillingen.