søndag den 25. december 2016

Årets udstilling i '16 giver forventninger til '17

William Kentridge: 'More Steetly Play the Dance', 2015, videostill (Pressefoto: Louisiana Museum of Modern Art)

I det kommende år 2017 vil der være mange kulturelle begivenheder at se frem til - alene af den grund, at Region Midtjylland bliver skueplads i forbindelse med Aarhus' rolle som europæisk kulturby. 

Ikke mindst på kunstområdet kan det se ganske omfattende ud, når man allerede nu prøver at skaffe sig et overblik over, hvilke udstillinger i området, man bør beskæftige sig med. 

Mine største forventninger ligger dog uden for det øst- og midtjyske område, da den sydafrikanske koncept- og videokunstner Wiliam Kentridge allerede i februar blænder op for udstillingen 'Thick Time' på kunstmuseet Louisiana i Humlebæk på Sjælland. 

Årsagen til mine store forventninger til netop denne udstilling har sit afsæt i en stor udstilling, jeg så i sommer i Berlin, hvor man kunne se 'No It Is' på Martin-Gropius-Bau med videoværker og imponerende installationer af Kentridge. 

Udstillingen vil jeg beskrive som den bedste kunstudstilling, jeg overhovedet var i nærheden af i det forløbne år, og dét på trods af, at jeg har set Louise Bourgeois og Daniel Richter på Louisiana, Robert Mapplethorpe, Grayson Perry og Joana Vasconcelos på ARoS samt en masse andre gode udstillinger rundt i landet. Her er det relevant at nævne genindvielsen af Kunsten i Aalborg og den fine Warhol-udstilling på HEART i Herning. 

Foruden Kentridge byder 2017 - blot for at nævne nogle få udstillinger - på Jorn+Munch på Museum Jorn i Silkeborg, den stort anlagte The Garden på ARoS og i det øvrige Aarhus hen over foråret og sommeren. 

Foruden disse tager syv forskellige kunstmuseer i Region Midtjylland emnet De syv Dødssynder op som billedkunstnerisk koncept. En dødssynd pr. museum. Det bliver interessant! 

Jeg tror, 2017, kan blive et sjovt, og travlt, år.