fredag den 29. juni 2018

Copenhagen Contemporary genåbner

Doug Aitken: 'Song 1', 
installationsfoto (pressefotoCopenhagen Contemporary/Anders Sune Berg)

"Jeg kunne godt tænke mig, at vi bliver et nationalt forankret flagskib for den internationale samtidskunst i Danmark, så folk ikke behøver at rejse til udlandet. Danmark har eksporteret mange kunstnere. Jeg vil gerne skabe et lokalt miljø, så kunsten ikke altid føler, den skal til Paris og New York. Det skal den også. Selvfølgelig skal den det, men den skal også til København. Når jeg møder folk i udlandet, er det Louisiana, de kender. Den liste vil jeg gerne med på"

Udtalelsen er fremsat til dagbladet Politiken af Marie Nipper i et interview med Charlotte Kjærholm Pedersen, og anledningen er naturligvis åbningen af det nye store udstillingssted i hovedstaden, Copenhagen Contemporary

"Nye" er måske så meget sagt, men det er under alle omstændigheder på en ny beliggenhed på Refshaleøen i et nedlagt skibsværft, at CC fremover skal vise samtidskunst på internationalt niveau. 

Marie Nipper er direktør for CC i den nye version, og hendes baggrund er blandt andet et seniorkuratorjob ved Tate Liverpool i England og en stilling som overinspektør ved kunstmuseet ARoS i Aarhus. 

Man afholder åbning af det nye Copenhagen Contemporary med udstillingerne 'One Two Three Swing!' med trioen Superflex og installationen 'Song 1' af den amerikanske konceptkunstner Doug Aitken.