tirsdag den 26. juni 2018

En udstilling man skal se

Jake & Dinos Chapman - March of the Banal', installationsfoto (foto: ARoS/Maja Therodoraki)

"Vi forføres af detaljerne, men trækkes samtidig tilbage af det, vi allerede genkender som 'ondt'. For det er nemt at se ligheden mellem nazisternes æstetiske masseforførelse og Chapmanbrødrenes sorte, fascistoide flag prydet med emojis, men knap så nemt at genkende vores egen involvering i samme proces. Og det er derfor, man skal se March of the Banal".

Jeg har faktisk set udstillingen, som der refereres til herover. Det er Rikke Hansen, som i sin anmeldelse på kunstportalen kunsten.nu, antyder, at man bør se den. 

Jeg skal gerne erkende, at min oplevelse af udstillingen beror på et ganske kort - og uofficielt - besøg på ARoS, hvor den vises, men da jeg har planlagt en anmeldelse, er jeg nødt til at se den igen med henblik på at tage et mere grundigt blik på de mange uhyrligheder, som Jake & Dinos Chapman viser på museet i adskillige versioner. 

'March of the Banal' kan opleves på ARoS i Aarhus frem til d. 21. oktober.