onsdag den 5. februar 2020

Borch i Berlin



Grafiske tryk af Virginia Overton, som kan ses hos Borch i Berlin frem til d. 18. april.   

Jeg tror ikke, jeg rammer helt ved siden af, hvis jeg udnævner Niels Borch Jensens grafiske værksted til kongerigets fremmeste, når det drejer sig om kobbertryk. Og - åh, ja! - kært barn og så videre: Koldnål, fotogravure, akvatinteætsning samt ætsninger i alle mulige og umulige afskygninger. 

I Berlin har Borch haft en filial i årevis, og jeg besøgte den i 2016, da den var beliggende på en adresse i Kreuzberg, men nu har galleriet fået en ny adresse i det vestlige Berlin i nærheden af Kurfürstendamm, dog beliggende i en hyggelig gade på en vis afstand til den nogle gange hektiske strasse

 Goethestrasse nr. 79 finder man det lille, men absolut interessante galleri, hvor man kan se grafisk kunst på højt niveau. 

Jeg blev især ret betaget af den amerikanske kunstner Virginia Overton (f. 1971), som især er kendt som billedhugger. Men hun udfordrer bestemt det grafiske medie på et højt niveau. 

Samtidigt viser Borch i Berlin arbejder af Marina Adams og Mamma Andersson.