mandag den 9. marts 2020

Kompleks udstilling om kortlægning af Jorden













Man kan roligt sige, at jeg besidder en vis fascination for landkort. Faktisk kan jeg sidde i timer og studere alt lige fra helt banale trafikkort til store, tunge atlas. 

Måske forankrer denne fascination sig i en form for drøm om at bevæge sig et andet sted hen på jordkloden, end hvor jeg aktuelt befinder mig, og denne form for udlængsel har vel altid præget billedkunsten i større eller mindre grad. 

Aktuelt er det dog kompliceret at rejse bestemte steder hen på grund af den frygtede og meget smittefarlige coronavirus, men det afholdte mig dog ikke fra at smutte en tur til Vejle for på Vejle Kunstmuseum at deltage i åbningen af 'Navigeringer - på kanten af en verden i forandring'. 

Netop kortlægningen af verden i 1600-tallet udgør en del af udstillingen, der er kurateret af kunsthistoriker, ph.d. Michael Kjær, som har forsket i moderne kulturelle navigationsstrategier ved Københavns Universitet. 

Han har sammen med museumsinspektørerne ved henholdsvis Vejle og Holstebro Kunstmuseum, Trine Grøne og ph.d. Teresa Østergaard Pedersen skabt et interessant miljø i samarbejde med kunstnerne Rikke Benborg, Gry Bagøien, Kristoffer Ørum og Ferdinand Ahm Krag. 

En væsentlig del af udstillingen, hvor Rembrandt også spiller en vis rolle, er iscenesættelsen, som er udviklet af tegnestuen Byen Sover ved Karin Bech og Jens Kamp. 

Udstillingen kan ses frem til d. 16. august, hvorefter den flyttes til Holstebro Kunstmuseum, hvor den kan ses i tidsrummet 26. september 2020-17. januar 2021... 

Jeg har netop afsendt en anmeldelse af udstillingen til redaktionen af et større dagblad, så den kan læses på et tidspunkt inden længe.