tirsdag den 7. april 2020

Museer må holde lukket til 11. maj

Louise Nevelson: 'Moon Garden Scape', 1969-76. Bemalet træ (foto: Niels Fabæk)

Hvis man skal tage statsministerens udtalelser for pålydende ved den pressekonference, som Mette Frederiksen afholdte forleden dag, kan Danmark først åbnes igen for arrangementer, hvor der befinder sig flere end ti personer, d. 11. maj. 

Det burde således ligge fast at landets kunstmuseer er nødsaget til at holde lukket indtil d. 12. maj, da mandag typisk er lukkedag på disse institutioner. 

Det betyder selvfølgelig, at de udstillinger, jeg havde planlagt at anmelde, bliver forsinket - og en del af dem ser jeg mig samtidigt nødsaget til helt at aflyse, da udsigten til, at en del væsentlige udstillinger således vil åbne på én gang. 

Hvordan jeg så planlægger mig ud af dette, må jeg finde ud af. Lige nu er der intet at skrive om, da museerne - på trods af, at de stadig på deres respektive hjemmesider i skrivende stund tager afsæt i datoen 14. april - sandsynligvis har lukket til efter bededagsferien. 

Jeg venter med spænding på nyt fra blandt andre ARoS, der skulle have åbnet ny, stor udstilling d. 4. april samt Kunsten i Aalborg, der skulle åbne udstilling med billedhuggeren Louise Nevelson sidst i marts. 

Det samme gør sig gældende på kunstmuseet HEART i Herning, der skulle åbne den stort anlagte udstilling 'Socle du Monde' senere i april. 

I hvert fald disse tre udstillinger vil være førsteprioriteter, når landets museer så småt åbner igen.