mandag den 6. marts 2023

Farvel til Bruun Rasmussen hos Bruun Rasmussen

 

Wenzel Tornøe: 'Fra en systue', 1885. Olie på lærred. Vurd.: 40.000-60.000 kr. Hammerslag: 180.000 kr. (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Måske tager jeg fejl, men jeg mener, at Alexa Bruun Rasmussen missede en anelse mere med øjnene end sædvanligt, da hun solgte sit sidste kunstværk som auktionarius i det gamle familieforetagende Bruun Rasmussen Kunstauktioner. 

Kort forinden havde tidligere ejer af auktionshuset, Jesper Bruun Rasmussen nærmest symbolsk afsluttet sin aktive karriere i huset, som nu kan se en fremtid i møde præget af en ny firmaprofil forankret i den forholdsvis nye ejer Bonhams' filosofier. 

Alexa Bruun Rasmussens sidste hammerslag blev ganske passende et maleri af Paul Fischer, som mod en vurdering på 800.000-1.000.000 ramte en pris på 700.000 kr. 

Auktionen over ældre malerier og tegninger rummede kun ganske få overraskelser, og en af dem var et maleri af en kunstner, som jeg ikke var bekendt med. 

Jeg har googlet mig frem til, at Wenzel Tornøe er født i 1844 og død i 1907. På hjemmesiden denstoredanske.lex.dk beskrives Tornøe som "folkelivsmaler". 

Sådan er der så meget!