tirsdag den 18. december 2007

Når uvirkeligheden gengives i det andet livs spejl

Jeg kom fejlagtigt til at signalere, at Mia Lundquist, galleriindehaveren fra Second Life, var fra Californien. Jeg vil ikke afvise, at dette kunne være forankret i en længsel efter sommer og sol; men kendsgerningen er, at Mia er fra Chicago.

Jeg henvendte mig lige i galleriet i går for at følge ophængningen af mine værker – og jeg må sige, at jeg blev imponeret! Mia havde arbejdet hårdt hele aftenen (lokal tid) på at skabe et så kvalificeret rum til mine malerier som muligt.. En anden ting, som jeg registrerede ret hurtigt, var at på plakaten (som man kan klikke på og dermed få en kort beskrivelse af kunstnerens løbebane) optrådte jeg med mit real life navn... Jeg havde egentligt forestillet mig, at jeg skulle lanceres som Swain; men Mia har valgt at lave et koncept, der både tilgodeser min avatar-identitet og – ikke mindst – min rigtige.

På et tidspunkt spurgte Mia mig, hvad mine værker koster i real life. Jeg skitserede priserne for hende – og derefter spurgte hun mig, hvad jeg forventede i evt. provision? Denne er allerede aftalt i SL, og jeg tog udgangspunkt i samme procentsats, som er rimelig i forhold til, hvad danske gallerier normalt beregner.

Jeg må indrømme, at jeg i den proces følte en kraftig trang til at knibe mig selv i armen. Hvad er det lige, der sker? Hvad taler vi om? Er Second Life nu i gang med at vikle sig ind i virkelighedens verden på en ganske fascinerende måde? En kendsgerning er det i al fald, at der sidder personer bag de forskellige avatars på SL. Således fik jeg pludseligt et billede af virkelighedens Mia Lundquist, som ikke hedder Mia i virkeligheden, og et køligt pust fra storbyen Chicago blæste friskt i nakken på mig.