tirsdag den 17. juli 2012

Liderlige Leth

”Jeg savner allermest Jørgen Leths stemme, det er den, jeg er vild med. Og d. 21. juli, når touren rammer lige ned i min bolig i Chartres, vil jeg savne den stemme og den måde, han vil kærtegne byens store katedral på”

Da jeg i Politiken læste overskriften ”Jørgen Leth er jo bare liderlig”, og erfarede, at det var en kvinde, der havde forfattet debatindlægget, så jeg frem til endnu et feministisk angreb på filmmanden og – aktuelt – sportskommentatoren Jørgen Leth; men Lotte Garbers tekst er faktisk nærmest en hyldest til Leth.

Som bosiddende i Frankrig har indlægsforfatteren ikke mulighed for at høre Leths iagttagelser ved det igangværende Tour de France og det savner hun. ”Leth er ingen liderbasse, han er bare liderlig” hedder det i Lotte Garbers debatindlæg.

Jeg har netop læst den nyeste udgave af Leths erindringsserie ’Det Uperfekte Menneske’, og det er faktisk ikke helt problemløst at være et lidenskabeligt menneske. Det viser bogen med al mulig tydelighed.