onsdag den 9. januar 2013

Tøjners ABC

"I stedet for at komme ind i et rum og sige 'Hold da kæft noget lort, det kunne mit barnebarn have lavet', så kom ind og prøv stille og roligt at finde ud af, hvad der foregår".

Når museumsdirektør på kunstmuseet Louisiana Poul Erik Tøjner udtaler sig, så sker det altid med en vis overbevisning, som man oplever det med udtalelsen herover, der blev fremsat i forbindelse med et interview i Berlingske for nyligt, og årsagen kunne sagtens være den nye bog Louisiana ABC, som Tøjner for nyligt har skrevet om udvalgte værker – og kunstnere – i Louisianas samling.

Jeg underholder mig med bogen for tiden, og jeg læser den ikke slavisk fra ende til anden; men dykker ned i de afsnit, jeg finder interessante, og dét er langt de fleste.

Tøjner har vel i årevis været den danske kunstskribent, der rent sprogligt er mest vedkommende og finurlig i sine formuleringer. F. eks. skriver han om Josef Albers, som netop Louisiana for et par år siden viste på papir i en fremragende præsentation at ”det handler om at se, inden man ser efter”.

I øvrigt er Poul Erik Tøjner en usædvanlig museumsdirektør, da han ikke er kunsthistoriker; men er lic. phil. I nordisk filologi på en afhandling om Søren Kierkegaard.