søndag den 22. marts 2015

Design plus abstraktion

Ib Geertsens 'Bevægelig kegleskulptur' fra 1989 er ét af de værker, man kan se på 'Formen - Farven - Fladen' på ARoS  (pressefotoARoS)

"'Formen - Farven - Fladen' præsenterer en række værker fra ARoS' faste samling, som karakteriseres ved at være ikke-figurative. Man finder hverken menneske, dyr eller andet genkendeligt i motiverne, ej heller abstraktioner og menneske, dyr eller andet genkendeligt - det er derimod de rene former, de klare farver og de ensartede flader, som binder værkerne sammen på tværs af 85 år"

Når et kunstmuseum sætter en udstilling op, der tager udgangspunkt i museets faste samling, tænker man næsten pr. definition "Ok! Og hva' så?" 

Når det derimod drejer sig om kunstmuseet ARoS i Aarhus har man muligvis en lidt anden tilgang til nyheden. Dette skal selvfølgelig ses i lyset af, at museet besidder en ganske stor og imponerende samling af blandt andet moderne, non-figurativ kunst. 

Netop denne del af samlingen bringes frem i forbindelse med udstillingen 'Formen - Farven - Fladen', der åbner d. 27. marts. 

Teksten herover stammer fra museets hjemmeside, hvor udstillingens kurator, museumsinspektør PernilleTaagaard Dinesen, har gjort sig nogle tanker om en udstilling, der sammenfatter abstrakte kunstværker med designklassikere. 

Museet er ofte blevet kritiseret for at skabe iscenesættelser, der tager fokus fra det udstillede. Om det aktuelt bliver tilfældet, vil jeg gøre mine iagttagelser om til pressemødet, som jeg har tilmeldt mig.