lørdag den 15. april 2017

Socle du Monde i ny form

Socle du Monde 2017: Günther Uecker. 'Kosmiske visioner (5 lysskiver)', 1961-81. Privatsamling Düsseldorf (pressefoto: Socle du Monde)

"Noget skulle ske! Dels havde jeg en klar fornemmelse af, at tematikken omkring kunst og erhvervsliv var afpillet. Og dels overvejede jeg, hvordan biennalen kunne få mere volumen, og hvordan vi kunne skabe noget ud fra de forudsætninger, vi har. Vi har væres unikke Manzoni-samling og ud fra Manzonis navn og hans værk mente jeg, at vi kunne skabe noget forholdsvis enestående". 

Citatet er hentet fra et interview med direktør for kunstmuseet HEART i Herning, Holger Reenberg, som Ole Bak Jakobsen har foretaget på vegne af kunstportalen Kunsten.nu. 

Baggrunden for interviewet er det forestående projekt 'Socle du Monde', som i sin kommende form vil fremstå klart anderledes, end man har oplevet det tidligere. 

Der er mange navne indblandet i årets version af biennalen, så jeg vil ikke fremhæve nogen specifik, blot konstatere, at det tilsyneladende bliver kæmpestort, og fysisk inkluderer - foruden museet HEART - nabomuseet Carl Henning Pedersen og Else Alfelts Museum samt området omkring de to museer. 

Socle du Monde åbner for publikum med fernisering d. 21. april og kan opleves frem til d. 27. august. 

Jeg besøger naturligvis Socle du Monde i forbindelse med åbningen.