mandag den 27. november 2017

Kvinderne er mest "cool"











Efter, jeg har skrevet og sendt en anmeldelse af udstillingen 'Cool, Calm and Collected', som netop er åbnet på ARoS Aarhus Kunstmuseum, slog det mig, at det ved pressemødet blev bekendtgjort, at man har kurateret udstillingen på grundlag af en balancering mellem kønnene.

Dette afstedkommer naturligvis en ligelig fordeling af mandlige og kvindelige udstillere, hvilket jeg efterfølgende spekulerede over.

Konklusionen blev, at jeg ofte oplevede de kvindelige kunstnere som værende mest vedkommende, og at denne konklusion måske skulle ses i, at de kvindelige kunstnere havde gjort sig mest umage med henblik på deltagelsen i forhold til deres mandlige kollegaer.

Der er dog fine værker af det maskuline køn på udstillingen; men da det er kvinderne, som har fokus i dette blogindlæg, har jeg valgt at illustrere dette med gengivelser udelukkende af værker af nogle af de kvindelige kunstnere på udstillingen. 

Jeg nævner ingen navne; men udstillingen kan ses på ARoS helt frem til d. 2. april 2018.