tirsdag den 14. november 2017

#metoo - også i kunstverdenen!

"Andre oplevelser i rummet mellem det banale og det bizarre: En redaktør for et europæisk kunsttidsskrift spurgte mig via e-mail, om jeg havde lyst til at masturbere på et toilet sammen med ham. Ved et middagsselskab spurgte en ældre, gift gallerist mig foran 15 personer om, hvor jeg boede, og om jeg havde lyst til at gå hjem til mit hus "og kneppe". Jeg forelagde hans udsagn til værten og fik at vide, at det gjorde han ofte. "Vi vil ikke placere ham ved siden af en kvinde næste gang", lød budskabet"

I den senere tid har det floreret med fortællinger fra film- og teaterverdenen, hvorfra forskellige kvinder under hashtagget #metoo har berettet om diverse seksuelle krænkelser. 

Man burde vel være ret naiv, hvis man troede, at den slags ikke finder sted inden for kunstens snirkler. 

Citatet herover er således blot et par af de fornærmelser, som den amerikanske kunstner Nathalie Frank (billedet) har været udsat for, hvilket hun beskriver i kunsttidsskriftet ArtNews under overskriften "For kvindelige kunstnere kan kunstverdenen være et minefelt". 

Nathalie Frank er født i 1980 og er bosiddende i New York, og er faktisk en god maler. Det håber jeg ikke, jeg fornærmer nogen ved at nævne.