onsdag den 7. august 2019

Behncke/Papfar på Museum Jorn

Således har Museum Jorn, Silkeborg valgt at illustrere den kommende Søren Behncke-udstilling (foto: Museum Jorn, Silkeborg)

"Søren Behnckes kunst taler et universelt og banalt billedsprog, der med sine referencer til det overfladiske og midlertidige giver stof til eftertanke. Gennem sine simple, subtile og poetiske aktioner, parodierer og afprøver han meningen med den menneskelige tilværelse og kulturens mekanismer. Samtidig manifesterer sig i Papfarens humoristiske genbrugskunst globale økologiske statements og den anti-autoritære opfordring til at bryde hverdagens faste mønstre for at give mening med livet"

Således kan man læse på Museum Jorns hjemmeside i forbindelse med Søren Behnckes udstilling 'Mash Up Banale intimiteter', som kan ses på museet i tidsrummet 17. august-8. december. 

Når jeg læser teksten vedrørende Behnckes udstilling, bliver jeg faktisk lidt i tvivl om, hvad sagen drejer sig om, da jeg ikke rigtigt kan få det skrevne til at give mening i forhold til det kendskab, jeg har i forbindelse med Papfars ofte ironiske og morsomme kunstværker tit udført i pap. 

Måske er der sket et skred i kunstneres praksis hen imod noget stærkt intellektuelt; men det håber jeg da ikke... 

Uanset hvilke kriterier, udstillingen i Silkeborg foregår under, har jeg planlagt en anmeldelse af den, så måske bliver jeg og en masse andre kunstinteresserede meget klogere.