tirsdag den 21. januar 2020

Kvium - den mandlige hvide kunstmaler

Michael Kvium: 'Pale Male Tales', Nils Stærk, Kbh. installationsfoto (foto: Malle Madsen)

"Jeg oplever den stramt installerede og godt disponerede udstilling som en sorgfuld svanesangsagtig autokastration af en kunstner, som ser langt ind i døden som for at byde den velkommen. Ikke kunstnerens egen personlige død. Men den hvide mands. Og figuren den hvide mandlige kunstmalers død"

Ups! Hvad der længe har ligget som en understrøm i kunstverdenen, har maleren Michael Kvium nu tilsyneladende taget konsekvensen af - i hvert fald ifølge Politikens kunstanmelder Mathias Kryger, som har besøgt Kvium-udstillingen 'Pale Male Tales' på galleriet Nils Stærk i København, nærmere bestemt på adressen Glentevej 49, 2400 Kbh. 

Som det nævnes i citatet ser det ganske sort ud, hvis man skulle befinde sig i kategorien "hvid, mandlig kunstmaler", og er man én, som en gang i mellem sværter noget oliefarve op på et lærred, og som i øvrigt passer ind i den fysiske beskrivelse af individet, bør man nok lige tage sin funktion under overvejelse. 

Heldigvis tolker Kryger og Kvium på hver sin måde frit, og sidstnævnte har - efter hvad jeg kan læse ud af anmeldelsen af en udstilling, jeg ikke har set, ikke rykket sig nævneværdigt på motivsiden i forhold til, hvad man er vant til at se fra kunstnerens hånd. 

Kryger giver fire stjerner til udstillingen, der kan ses frem til d. 7. marts.