søndag den 12. juli 2020

Billeder af cykelløb

En af Erik A. Frandsens illustrationer til bogen 'Iltgæld' (gengivelse fra bogen)

"Men helt generelt forholder jeg mig ikke til billeder af sport, så jeg skulle lige vænne mig til, at det faktisk var okay for mig at lave det her. Selvfølgelig kan jeg godt tegne det, men det betyder ikke, at det er kunst"

Citatet stammer fra et interview med billedkunstneren Erik A. Frandsen foretaget af Emil Bergløv i Politiken. 

Udgangspunktet er en serie arbejder i oliepastel, som Frandsen har udført til bogen 'Iltgæld', forfattet af Brian Nygaard, som har haft adskillige roller på diverse professionelle cykelhold. 

Således har han haft et fremragende grundlag for at skrive om sine oplevelser med cykelsporten.  

"Lyden af Mader og Leth" har været en vigtig del af Erik A. Frandsens fascination for cykelsport, og sådan er vi mange, der har det, når vi har brugt vores sommerferier i selskab med Mader og Leth ved tv-skærmen. 

Om Jørgen Leth siger Frandsen i interviewet: "Det er ham, der har været mesterformidleren. Han kan få cykelsport til at handle om alt muligt".