lørdag den 26. september 2020

Fokus på udstillingsarkitektur

 

'Medgang og modgang': Vilhelm Lundstrøm: Nature Morte, 1923 på mørkeblå baggrund

"Stor ros til museet, hvad angår måden at fremvise værkerne på. Man havde ansat en udstillingsarkitekt, for hvem det er lykkedes at forstærke værkernes egen betydning ved at anbringe det på en stor ensfarvet baggrund, holdt i en farve, der fanger en vigtig grundfarve i selve værket, eller også i værkets komplementærfarve"


Citatet er hentet fra det nye nummer af Kunstavisen, hvori Christa Conradsen har anmeldt udstillingen 'Medgang og modgang', som tidligere har været et tema her på blog'en, da jeg selv anmeldte udstillingen i sommer. 


Udstillingen finder sted på Kunstmuseet i Tønder og Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa, og det er førstnævnte udstilling, der danner tema for den aktuelle anmeldelse i Kunstavisen. 


Når jeg netop har valgt det viste uddrag af anmeldelsen, er det fordi, jeg ofte har besidder et ret kritisk blik på netop udstillingsarkitektur. 


At den optræder forholdsvis vellykket i Tønder, kan man opleve, hvis man besøger udstillingen, der varer frem til d. 14. januar 2021.