mandag den 28. september 2020

Skovgaard Museet fejrer Palle Nielsen

















I år er det 100 år siden, at tegneren og grafikeren Palle Nielsen blev født, og som jeg tidligere har nævnt her på blog'en, bliver dette markeret med tre udstillinger, hvoraf den første, på Fuglsang Kunstmuseum på Lolland var været vist. 


Nu er 'Katastrofer og mirakler - Palle Nielsen 100 år' åbnet på Skovgaard Museet i Viborg, og i min anmeldelse, som netop er afsendt til redaktionen, beskæftiger jeg mig blandt andet med udstillingsarkitektur i almindelighed og naturligvis med emnet i relation til den aktuelle udstilling i særdeleshed. 


Hvad har en udstillings potentielle iscenesættelse at gøre med værkerne og deres iboende styrker og karaktertræk? Et sådant spørgsmål kan man udmærket stille; men jeg vælger at se kunstudstillinger som helheder, hvori indgår den måde, værkerne bliver fremstillet. 


Måske min fortid og uddannelse som dekoratør belaster mig; men jeg ser faktisk denne historik som en styrke. 


Faktisk var farvelære en del af kompendiet på fagskolen i sin tid, og så kan man sagtens antyde, at mit blik på den slags er ganske konservativ


Uanset, hvordan, man vender og drejer problemerne, kan Palle Nielsen-udstillingen ses på Skovgaard Museet frem til d. 10. januar 2021, hvorefter den bliver vist på Kunstmuseet i Tønder i tidsrummet 30. januar - 2. maj 2021.