mandag den 21. februar 2022

En nødvendig bog skrevet af en hvid, heteroseksuel mand - født i 1953

 

Forfatteren ryger en smøg på Sunset Boulevard. Billedet er gengivet på omslaget af den aktuelle udgivelse, som det langt om længe er lykkedes mig at få fingre i.

Når jeg i overskriften til dette blogindlæg ironiserer over kunsthistorikeren Lennart Gottliebs fødselsår, er det fordi, han er født i præcist samme år som denne blogs redaktør. 

Med andre ord: Der hersker en omsiggribende opfattelse af, at personer fra denne generation er så alderdomssvækkede, at deres/vores syn på kunst og samfund bør smides ad helvede til. 

Ikke desto mindre har Gottlieb forfattet en relevant bog, hvori han tager et nødvendigt opgør med nogle begivenheder, der har fundet sted inden for den nære kunsthistorie for nylig. 

Bogens væsentligste grundlag er en skulptur, som er blevet opsat ved Københavns havnefront. 'I Am Queen Mary' er skabt af den danske kunstner Jeannette Ehlers og den skulle i sin banale udførelse (i polystyren) fungere som en symbolsk kommentar til Danmarks rolle som slavenation, da kongeriget stadig rådede over Den Vestindiske Øer. 

Man må sige, at Gottlieb har været grundig i sin research i bestræbelserne på at belyse præmissen for Ehlers' kunstværk, som tilsyneladende eksisterer på nogle højst fejlagtige historiske forhold. 

I samme bog tager han et opgør med Den Hirschsprungske Samlings køb af et maleri af Bertha Wegmann, og i sin anmeldelse af bogen i Jyllands-Posten skriver avisens anmelder Tom Jørgensen: »Et maleri, han mener er teknisk godt udført, men alt for sukkersødt, nærmest kitschet«. 

Dette er naturligvis en stærkt forenklet beskrivelse af Gottliebs tanker om og indkøbet af Wegmanns maleri, som i øvrigt fremstiller P.S. Krøyers senere hustru Marie, som da billedet blev udført, hed Triepcke til efternavn. 

Uanset, hvordan man ser på helheden, er bogen 'Identitet - Om identitetsproblemer og det særligt privilegerede i tidens kunstskulptur', forbandet velskrevet, og bør ses som et vigtigt indslag i en kunstdebat, der for tiden forherliger visse begreber og generationer i kunstverdenen. 

Bogen er udgivet på forlaget Frydenlund og kan sandsynligvis erhverves i en hvilken som helst boghandel.