torsdag den 3. februar 2022

'Vestkyst' på HEART

 

Henrik Saxgren: 'Guldhimmel Blåvand' (pressefotoHEART Herning Museum of Contemporary Art)

Ganske snart åbner udstillingen 'Vestkyst' på kunstmuseet HEART ved Herning. Udstillingen består af fotografier, som skildrer Vesterhavet i et alsidigt perspektiv af fotografen Henrik Saxgren

Det ved jeg, fordi jeg netop har modtaget et større antal billedfiler fra udstillingen, som er et efterspil af en bog, der blev udgivet sidste år med titlen 'En linje i Verden' af forfatteren Dorthe Nors og naturligvis med fotografier af Saxgren, som i de senere år har været udstillingsaktuel på adskillige niveauer. 

Således anmeldte jeg udstillingen 'Ultima Thule' på Randers Kunstmuseum for nogle år siden. Her beskæftigede Saxgren sig med en uddøende fangerkultur i det nordvestlige Grønland. 

Aktuelt er det imidlertid den jyske vestkyst, der bliver skildret og i HEART's pressemateriale kan man blandt andet læse følgende: »Saxgrens natur er ikke en romantisk fortælling, men fortæller historien om en vindblæst uregerlig kyst, hvor den trygge døgnrytme og den truende uforudsigelighed skildres med autentisk råhed«. 

Jeg har tilmeldt mig åbningen af udstillingen, så I kan regne med meget mere Saxgren på siden her og i et dagblad på et senere tidspunkt. 

Udstillingen 'Vestkyst' kan ses på HEART indtil d. 18. september 2022.