onsdag den 2. februar 2022

Vikingefabel udstilles på Moesgaard Museum

































Jeg er i skrivende stund i fuld gang med at skrive en anmeldelse af udstillingen 'Rus - vikinger i øst', og hvis man mener at vide, at vikingerne udelukkende dyrkede deres version af terror i England og Frankrig, bør man opleve denne udstilling. 

Uden at røbe for meget om min egen vurdering af udstillingen, kan jeg i hvert fald udmærket fastslå, at udstillingen er seværdig - også uden pædagogisk tilgang. 

Hvad der under alle omstændigheder er en kendsgerning, er at man på Moesgaard Museum, hvor udstillingen selvfølgelig finder sted, som altid også i relation til denne udstilling har skabt et autentisk miljø, der fører udstillingsgæsten rundt i de forskellige verdensdele, hvori vikingerne hærgede, når de vel at mærke drog østover ad snoede floder eller på åbent hav. 

Hvad de ikke kunne tilegne sig ved reel handel, stjal de, og i det hele taget var deres færden kendetegnet ved en brutal kynisme og ikke uden grund skabte de, som i det vestlige Europa, skræk, hvor de indfandt sig. 

Således blev de såkaldte rusvikinger en magtfaktor fra Konstantinopel i syd til Sibirien i nord og midtpunktet for deres aktiviteter blev byen Kiev, der i dag naturligvis udgør Ukraines hovedstad. 

I forbindelse med udstillingen er udkommet et katalog på 180 sider, og det jeg nåede lige nøjagtigt at få et eksemplar af, da det ankom til museet, mens jeg besøgte udstillingen, som kan ses på Moesgaard Museum syd for Aarhus frem til d. 11. september.