fredag den 3. juni 2022

Ord på 'Offspring'

Installationfoto fra udstillingen 'Offspring', der finder sted i et dystert miljø på Kunsten i Aalborg (foto: Niels Fabæk)

»I stedet for blot at vise singulære værker i det givne rum, forøger jeg at kæde værkerne sammen i en form for responsiv gensidighed. Værkerne er allerede entiteter i egen ret, men i denne sammenhæng bliver de bliver de til en helt ny samlet organisme, idet jeg genererer et miljø, hvori værkerne forlader deres singularitet og træder ind i en fremmedartet sammenvævet flerstemmighed af forbundne men ikke identiske entiteter«


For nyligt besøgte jeg Kunsten i Aalborg og udstillingen 'Offspring' med installationer af franske Pierre Huyghe, og det er netop Huyghe, der har udtalt ordene herover, som optræder i et interview med Trine Rytter Andersen på kunstportalen Kunsten.nu


Jeg har forfattet en anmeldelse, som forhåbentligt på et tidspunkt kan læses i et landsdækkende dagblad, så jeg vil ikke på nuværende tidspunkt begive mig ud i at definere udstillingens overordnede karakter.