lørdag den 4. juni 2022

Må gerne berøres på Skovgaard Museet

 




















»Det kunne synes som om, billedhuggeren burde eksperimentere med andre materialer; men når man ser og oplever de klart disponerede skulpturer i træ, suspenderes en sådan synsvinkel omgående«


Jeg måtte langt ned i lageret af tidligere anmeldelser med henblik på at finde et citat, som jeg har fremsat i forbindelse med en kunstudstilling, der fandt sted på KunstCentret Silkeborg Bad i 2013. 


Billedhuggeren, der refereres til er Lars Abrahamsen, som man netop har åbnet en udstilling med på Skovgaard Museet i Viborg, hvor der tillige optræder digte af den nu desværre afdøde forfatter Eske K. Mathiesen. 


Ved ferniseringen fortalte Abrahamsen mig, at han allerede efter udstillingen i Silkeborg var begyndt at eksperimentere med alternative materialer til træet og på udstillingen 'Må gerne berøres', kan man opleve værker i diverse træsorter, gummi, støbejern, bronze og forskellige former for sten. 


Jeg havde lykkeligt glemt min opfordring til Lars Abrahamsen om at supplere træet med andre materialer, men skulpturerne virker faktisk fint i deres stoflige forskellighed i Skovgaard Museets klassiske miljø. 


Udstillingen kan ses frem til d. 7. august.