tirsdag den 28. juni 2022

Ny kunstanmelder på Politiken

 

Dorothy Iannone: 'En kogebog' (omslag), 1969 (foto: Hans Georg Gaul/Louisiana Museum of Modern Art)

»I Iannones billeder er køn og nøgne kroppe allestedsnærværende. Demonstrativ ublufærdighed vælter ud af arbejdet, men det er et arbejde, som også er mættet af en kærlighed, der virker stor og dyb og åndeligt rodfæstet. Og det er vel i virkeligheden det særlige«


At dagbladet Politiken bringer en anmeldelse af en aktuel udstilling, er der sådan set ikke noget nyt i, og at jeg bringer et citat fra anmeldelsen, der aktuelt handler om en udstilling på Louisiana med værker af den amerikanske kunstner Dorothy Iannone, er heller ikke usædvanligt. 


Når jeg ikke desto mindre fremhæver netop denne anmeldelse af en udstilling, som jeg ikke selv har oplevet, er det fordi, den er forfattet af Nanna Friis, som dermed indskriver sig i korpset af kunstanmeldere på Politiken. 


Hun er ifølge dagbladets oplysninger født i 1990 og uddannet cand.mag. i kunsthistorie fra Københavns Universitet og ansat i kunsthallen Overgaden i København. 


Jeg glæder mig til fremover at læse Nanna Friis' anmeldelser i dagbladet. 


Udstillingen med Iannones værker på papir på Louisiana kan ses frem til d. 11. september.