mandag den 20. juni 2011

Akvarel






”Akva” er en omformulering af ”aqua”, som igen betyder ”vand”. Og netop vand er lige nu aktuelt i to betydninger. For det første var det mig ganske umuligt på dagen, hvor denne blog blev opdateret at gå udendørs og fotografere et maleri, som netop er færdiggjort. Og årsagen skal såmænd findes i, at det styrtede ned det meste af dagen. Maleriet er eller interessant for dem, der har set filmen ’Kunst med modstand’. Maleriet, som jeg påbegynder i filmen, er netop det maleri, der netop er blevet gjort færdigt.

Men tilbage til vandet, som jo er hovedbestanddelen i udarbejdelsen af akvareller. Og netop i akvarellen dukkede de første bogstaver op i mine arbejder for mere end tre år siden, og som det kan ses herover, er disse bogstaver muligvis ved at opløse sig en anelse. Der er naturligvis stor forskel på at male akvarel og oliemaleri; men det kunne måske være en indikation om, hvor oliemaleriet er på vej hen? Akvarellerne er under alle omstændigheder ganske små – og langt mindre end de gouacher, som jeg udarbejdede sidste år, og som jeg ligeledes har lavet nogle af i 2011 – i sort-hvid. Dem vender vi tilbage til senere.