torsdag den 16. juni 2011

Kunst med modstand



Det er tydeligt, at de tre studerende fra Medieskolerne i Viborg har fået bud på, at arbejde tematisk i forhold til den portrætvideo, som de har lavet om mig. Titlen 'Kunst med modstand' underbygger temaet, som har sit afsæt i de forhindringer, jeg bygger op for mig selv med henblik på at lave malerier på et fornuftigt niveau.

Disse forhindringer, eller "benspænd", er en nødvendighed for at komme til bunds i maleriet; men det er såmænd ikke noget, der nødvendigvis bør belyses mere en nødvendigt. Derfor bliver filmen også en kende anstrengt, da temaet konstant skal drages frem som en overordnet kvalitet.

Hvis man skal komme under huden på en person - i dette tilfælde en billedkunstner - burde man fra filmskabernes side give fanden i de udskrevne temaprincipper; men jeg ser problemet som, at der udelukkende var billedfolk tilknyttet projektet. En historikervinkel på projektet kunne måske have reddet det i land?

Anyway: Nu er det så "modstandsproblematikken", der beskrives og i det lys, synes jeg faktisk at filmen er betinget vellykket. At man skal bruge tre dage til at "skyde" fem minutter og fyrre sekunder kan muligvis retfærdiggøres af, at det f.eks. tog to timer at sætte lys op til en enkelt filmsession?

Der er pæne billeder i filmen, musikken er tilforladelig og kunstnerens accent mindre charmerende; så i dét lys en OK, men dog en rutinepræget præstation. Jeg ville nok i en anmeldelse nøjes med tre stjerner ud af seks mulige, men det er store stjerner - måske oven i købet med en pil opad...

Og filmen? Den kan naturligvis ses HER>