lørdag den 11. juni 2011

Højdeskræk

"Hvis man som jeg har en smule højdeskræk, er oplevelsen iblandet lidt uro, men kun lige nok til at få pulsen op, ikke nok til at skræmme mig væk: Går man helt ud til kanten, er der frit fald ned, og selv om vinduerne er selvmordssikrede, føles det farligt. Det er heller ikke vanvittigt betryggende, at en af gulvpladerne er gået løs og vipper, nåer man går hen over den, hvilket næppe er meningen"


Det er ganske befriende, at der også er anmeldere, der viser behesket begejstring for ’Your Rainbow Panorama’ – det spektaulære værk af Olafur Eliasson på taget af kunstmuseet ARoS i Aarhus. Torben Sangilds anmeldelse i Politiken sidder i hvert fald ret præcist midt i skabet i forhold til mine egne iattagelser omkring den horisontale regnbue, og højdeskrækken har vi faktisk til fælles.
Jeg vil dog lige – for en ordens skyld – tilføje Sangilds afsluttende ord i anmeldelsen, som jeg også er enig i: ”Men tag derop og oplev det, for det er netop en oplevelse værd”. Ifølge Sangild en tre-hjertet oplevelse ud af seks mulige.