mandag den 8. august 2011

Jorn og skitsebøgerne




Det kan forekomme voldsomt, at der igen og igen udkommer nye bogværker om Asger Jorn, der inden for de seneste år har givet næring til en kolossal interesse blandt kunstinteresserede.

For godt og vel to år siden var jeg engageret på Museum Jorn (dengang Silkeborg Kunstmuseum) med henblik på at give et praktisk bidrag til en ganske omfattende udstilling, der viste det samlede af Jorns grafiske værk. Udstillingen ’Jorn Komplet’ underbyggede en supplering af oversigten over Asger Jorns grafiske arbejder og den overordnede redigering af dette store bogværk var lagt i hænderne på den tyske professor dr. dr. Gerd Presler, som nu med tilsvarende minutiøs grundighed har skabt en oversigt over Jorns skitsebøger.

Jeg har været så heldig at få en del af de seneste udgivelser, der er foretaget om Jorn – heriblandt den tidligere omtalte oversigt over det grafiske værk samt kataloget i forbindelse med den store Jorn-udstilling på ARoS for nyligt og genudgivelsen af Troels Andersens biografi – men ’Werkverzeichnis der Skizzenbücher’ faldt jeg over på biblioteket, og det er et bogværk, der er svært at overse, da det rummer 300 sider med gengivelser og tekst.

Der er noget fascinerende ved at se på en kunstners skitsemateriale. Man besidder næsten en følelse af, at man som en anden voyeur iagttager kunstnerens privatsfære – akkurat som jeg gjorde, da jeg for ti år siden oplevede en udstilling i London med efterladenskaber fra Francis Bacon’s atelier. Det var en besynderlig oplevelse; men udstillingen glemmer jeg aldrig.