søndag den 4. september 2011

Det glade "sandvid"

Hvis ikke jeg havde været til noget familie-komsammen ved Vesterhavet, tror jeg ikke, at jeg havde haft mulighed for at opleve Sandskulpturfestivalen i Søndervig. Det havde muligvis heller ikke været den store katastofe, om jeg ikke havde oplevet den; men nu har jeg været der og taget nogle billeder – og en af sandskulptørerne har skabt et imponerende snit af Colosseum i Rom – vel at mærke i arenaens velmagtsdage.

I det hele taget så det ud som om, at Romeriget skulle være et overordnet tema på festivalen. Det talte i høj grad til min humoristiske sans, at man havde sat en planche op med de ti mest stillede publikumsspørgsmål. Et par eksempler: ”Hvor lang tid holder skulpturerne?” ”3-4 måneder alt efter vind og vejr”. ”Er det svært?” ”Ja!” ”Kan I leve af det?” ”Nej!” ”Hvorfor finder i så ikke et job?” ”Det har vi!”

Jo, svarene er næsten mere logiske end spørgsmålene. Som kunstner kan jeg udmærket nikke genkendende til ”Kan du leve af det?”… Mit standardsvar: ”Jeg er da ikke død endnu!”