søndag den 15. december 2013

Kentridge om Mandela

”Jeg tror, det var vigtigt for Mandela at skabe et samfund, hvor de mennesker, der bor i landet – hvide, sorte, indere etc. – havde en interesse i at udvikle samfundet. Man bør ikke se det som en svaghed fra hans side, at hans generøsitet gjorde det muligt for forretningsfolk – sorte og hvide – at snyde ham. Jeg tror ikke, Mandela svigtede landet; men at landet svigtede Mandela. Alle var for grådige til at bringe de ofre, der var nødvendige med henblik på at forandre samfundet”

Det er den sydafrikanske kunstner William Kendridge, der har gjort sig nogle tanker om Nelson Mandela’s betydning som ledende figur i Sydafrika i den forholdsvist korte periode, hvor Mandela var præsident i det afrikanske land.

I skrivende stund bliver Mandela bisat; men Kendridge er faktisk ikke en mr. Hvemsomhelst i forhold til Nelson Mandela, da kunstnerens far var en af Mandelas forsvarsadvokater, da han i mange år blev holdt indespærret af det sydafrikanske apartheid-styre. 

I øvrigt stod William Kentridge for et af de ubetinget mest interessante værker på sidste års Documenta i Kassel. 

Jeg filmede faktisk nogle elementer af den meget omfattende video-installation, indtil en vagt afbrød mig. Det var ikke tilladt at video-filme under Documenta; men jeg havde allerede på dét tidspunkt fået så meget ”i kassen”, at det lykkedes mig – senere – at producere en lille film med Kentridge-installationen som tema. Det er den film, der kan ses herover.