tirsdag den 17. juli 2007

Remisen, 17. juli 2007
















Så er vi ved at være halvvejs gennem forløbet hernede på Remisen. Jeg har færdiggjort det ene af de store malerier. Faktisk dét, som jeg havde vanskeligst ved at komme videre med i begyndelsen. Ét af livets store paradokser. Det andet store maleri er langt fremme i processen, så det regner jeg med at færdiggøre i løbet af de næste par dage.

De mindre malerier – de såkaldte Remisekompositioner – indeholder på nuværende tidspunkt nogle strukturer, der direkte tager afsæt i stedets konstruktion. Remisen er et sted – en gammel togremise – der er blevet rennoveret for et sted mellem 30 og 40 millioner. Som nogle af de lokale hernede siger: ”Det havde været billigere at rage det hele ned og bygge noget nyt”. Nu har man imidlertid valgt denne løsning med et kulturhus i den gamle remisebygning og istandsættelsen er tilsyneladende sket i harmoni med bygningsværkets oprindelige karaktér.

Selve bygningen er placeret på en stor, åben plads. Den fremstår lidt ensom i dettte miljø. Jeg har på min vej frem og tilbage ofte gået og overvejet, at man kunne udsmykke pladsen med én eller flere skulpturer. Dét var måske en idé til et tema for fremtidige workshops?

Dagens billedserie: Den begavede unge, japanske kunstner Chiho Ito fanget i forskellige stemninger i løbet af et ganske kort øjeblik.