lørdag den 21. juli 2007

Remisen, 22. juli 2007

Hygge på værelset

Værk af Feres Lourenco


Jeg har det fint; men min lave stresstærskel begynder at gøre sin virkning her på workshoppen. Jeg har iagttaget, at jeg er én af de kunstnere, der muligvis har produceret færrest værker i løbet af de to uger, som er gået indtil nu. Jeg har ikke planlagt flere malerier, da jeg benytter mig af oliemaleriet som primært medie. Der skal altid indregnes en vis tørretid, og da der skal udvælges værker til workshoppens afsluttende udstilling onsdag i næste uge, finder jeg det ikke hensigtsmæssigt at påbegynde nogle nye.

Jeg har disponeret ud fra mine normale arbejdsfrekvenser. Under disse omstændigheder er det usædvanligt, at jeg laver mere end et maleri på en uge. Og da to af de fem billeder, jeg har malet, måler 195 x 130 cm., havde jeg kalkuleret med to stykker i dén størrelse foruden de tre mindre.

Jeg er jo ren novice i workshop-sammenhæng. Derfor er det måske meget godt at min debut i en sådan sammenhæng finder sted i et forholdsvist lokalt univers? Jeg talte med maleren Finn Have den anden aften – og han er efterhånden en dreven workshopper… En workshopaholic? Han har deltaget i et utal af workshops på diverse kontinenter. Faktisk så mange, at han ikke har tal på dem.

Men som nævnt: Jeg er nybegynder i et sådant univers. Af samme grund har jeg muligvis foretaget nogen fejldispositioner? Jeg kan ikke udelukke, at jeg har undervurderet min egen arbejdsdisciplin; men alt i alt er jeg ganske godt tilfreds med forløbet.

Jeg vil lige nævne indkvarteringen her på Brande Højskole: Den er simpelt hen i verdensklasse. Jeg råder personligt over et værelse med bad og diverse fornødenheder – og dét er guld værd for en person som mig, der ofte har brug for at ”melde mig ud” af samfundet. Ikke at jeg ser mig selv som misantrop; men ofte er det nødvendigt for mig at finde mig selv i mit eget selskab. Måske ikke specielt workshop-agtigt; men meget nødvendigt.

Med hensyn til den daglige forplejning bliver vi deltagere ganske enkelt forkælet i h**** og r**. Den danske køkkentradition fornægter sig ikke under denne internationale workshop for billedkunstnere fra adskillige lande og verdensdele.