lørdag den 10. januar 2009

Årets sidste maleri

Maleriet her blev færdiggjort præcist nytårsaftensdag, da jeg blev henvist fra nytårsforberedelserne i køkkenet til værkstedet. Fair nok, selv om jeg anser hjemmets køkkenregion som mit område. Denne dag var der dog mere end en sammenkogt ret over blusset og en pizza i ovnen. Skulle jeg ikke kunne stege en oksemørbrad og koge nogen aspargeskartofler? Jo, men jeg havde alligevel sat mig for at få dette billede ind i 2008-databasen og der skulle kun laves nogle få justeringer, før den var hjemme.

I og for sig udmærket, da jeg ikke var mange sure karrysild værd nytårsdag. Men da havde – om ikke andet – sjælen da ro i bevidstheden om at maleriet var, netop, færdigt.

Hvad forestiller sådan et skilderi så? Jo, i bund og grund ikke meget mere end et antal bogstaver, der sammenfattet danner et ord. Hvilket ord, vil jeg ikke komme nærmere ind på her, da det i princippet kun har en marginal betydning. Hvad der er væsentligt er maleriets koloristiske og kompositoriske elementer. Jeg har en fornemmelse af, at nogle ting er lykkes i dette værk.

Historien er ganske kort, at jeg ved årsskiftet sidste år begyndte at male disse såkaldte ordbilleder. Efter, at jeg havde forarbejdet nogle ting på papir (med tusch og pen) kastede jeg mig ud i et maleri i størrelsen 130 x 195 cm. Skulle der være fest, så lod jeg der være fest! Og faktisk synes jeg at dette første ordmaleri – som endnu ikke har været udstillet – blev meget vellykket. Siden har jeg afprøvet ordbillederne i forskellige udgaver. Nogle har været ret stramme og stringente i udførelsen, andre igen mere løse i sproget.

Mest vellykket har det været, når disse to principper har fungeret i en vis balance. Men der skal i fremtiden arbejdes mere på sagen. Emnet er langt fra udtømt; om det nogen sinde bliver det?

Hele årets produktion af malerier og et stort udvalg af arbejder på papir kan ses på udstillingen ’Etikette’ på CopenhART Gallery i Valby, hvor jeg fra 5. februar deler vægge med den talentfulde unge maler Jonna Pedersen.