torsdag den 10. oktober 2013

Back to basic?


”Er det dig, der malede papkasser?” Sådan spurgte billedhuggeren Hans Jørgen Nicolaisen mig for mange år siden.

Nu er Hans Jørgen jo død og borte for flere år siden; men hvad han refererede til, var nogle malerier, han havde set for endnu flere år siden. Og jævnligt i den seneste tid har jeg overvejet  om de nyeste ting, jeg nu foretager mig på værkstedet, er et skridt tilbage til for mere end 30 år siden, hvor jeg arbejdede ud fra et princip om, hvordan virkeligheden så ud omkring mig?

Måske er det et udtryk for, at jeg nu er blevet så moden og klar i hjernen, at realiteterne muligvis er interessante at beskæftige sig med…?

Lige nu stabler jeg blot en masse bøger og effekter op, og bruger disse som motiviske afsæt i nogle tuschtegninger.

Om dette princip holder på længere sigt, er svært at sige; men det er under alle omstændigheder skægt at erfare, hvad man kan få ud af ikke ret meget.