lørdag den 10. oktober 2015

Kunstpakhuset fejrer 10 års fødselsdag med opera og artist talk

Det er ikke alle veje, der fører til Kunstpakhuset. Det burde Ikast-Brande Kommune gøre noget ved

Jeg kan godt blive en anelse indigneret på udstillingsstedet Kunstpakhusets vegne, når jeg erfarer, at Ikast-Brande ikke finder det væsentligt at opsætte skilte, der viser vej til den lidt afsides liggende udstillingsinstitution. 

I forbindelse med Kunstpakhusets 10 års fødselsdag havde man valgt at ironisere over problematikken i kraft af, at man har delt et antal skilte ud som modtagerne kunne placere, hvor de fandt det relevant. 

Blandt deltagerne blev der så - som en afslutning på fejringen af fødselsdagsarrangementet i pakhuset - trukket lod om en præmie bestående af en skulptur af billedhuggeren Jens Chr. Jensen. 

Desværre skulle jeg nå en togafgang, og derfor nåede jeg ikke den begivenhed, da jeg deltog i arrangementet; men jeg nåede da at opleve to fantastiske operasangere give den på alle tangenter med bl.a. Puccinis 'Vissi d'Arte' fra 'Tosca'. 

Efterfølgende stod den på artist talk med to af kunstnerne - plus en moderator - fra den aktuelle udstilling i Kunstpakhuset. 

'Efterkommere' tager udgangspunkt i eneboeren og hedeopdyrkeren Johanne Rist, der på et tidspunkt forlod en tryg tilværelse i hovedstaden for at slå sig ned i, hvad der dengang må betegnes som "ingenting". I samme område finder man i dag byen Herning med forsteder. 

Det er der kommet en ret blandet udstilling ud af; men den vil jeg ikke gå så meget i dybden med. 

Jeg kunne dog ikke lade være med at reagere på, at den mandlige moderator definerede udstillingen (udviklet af otte kvindelige kunstnere) som et "feministisk" projekt! Den slags polarisering er noget pjat, mener jeg.