onsdag den 2. november 2016

Louisiana i 2017

Stillbillede fra den fremragende videoinstallation 'More Sweetly Play the Dance' af William Kentridge (fotoLouisiana Museum of Modern Art)

Barnett Newman, uden titel, litografi (foto: Kunstmuseum Basel/Martin P. Bühler)

Når visse kunstmuseer - jeg nævner ingen navne - holder kortene tæt ind til kroppen vedrørende, hvilke udstillinger, de viser i det kommende år her ved indgangen til november, er det godt at kunstmuseet Louisiana har en anden og langt mere formidlende politik på dette område. 

Allerede nu kan man på museets hjemmeside således erfare, hvad man har at byde på i første halvdel af 2017 i det fine museum i Humlebæk. 

Gennem de senere år har man vist forskellige kunstnere fra 1900-tallet med arbejder på papir, og fra d. 7. januar kan man således se en udstilling, der sætter nye perspektiver på den amerikanske kunstner Barnett Newman (1905-1970) ved hjælp af netop arbejder på papir. 

Netop Newman var en af de kunstnere, der åbnede mine øjne for den minimalistisk fungerende billedkunst, og det foregik på en udstilling i London en gang i 70'erne. 

En anden kunstner, der i de senere år har givet mit kunstsyn et - sikkert? - tiltrængt los bagi, er den sydafrikanske video- og installationskunstner William Kentridge, som jeg oplevede sidste sommer i en stort anlagt udstilling på Martin-Gropius-Bau i Berlin. 

Han kan ses med bl.a. den fremagende installation 'More Sweetly Play the Dance' på Louisiana fra d. 16. februar frem til d. 18. juni 2017. 

Til maj og sommeren over afslutter museet udstillingstrilogien, der har vist værker af tre toneangivende malere på samtidskunstscenen. Sidste år var det Peter Doig, i år er det Daniel Richter og i 2017 viser Louisiana den danske maler Tal R (f. 1967). 

Man må sige, at Louisiana har lagt sig i selen med henblik på at vise udstillinger, der viser museet som et af de mest toneangivende på verdensplan.