fredag den 17. marts 2017

Kunstavisen og kulturhovedstaden

Glasmuseet Ebeltoft: 'Dovenskab', Einar og Jamex de la Torre i installationsfoto

Holstebro Kunstmuseum: 'Grådighed', Alexander Tovborg, 'altar of humanity (the symbol has resurrected) - worship of mammon', 2017

Skovgaard Museet, Viborg: 'Hovmod', Rebecca Louise Law - installationsfoto

Jeg har netop modtaget det nyeste nummer af Kunstavisen, som denne gang, meget aktuelt, på forsiden har et smukt eksempel på ét af Edvard Munchs malerier. 

Årsagen skal naturligvis findes i, at Museum Jorn i Silkeborg for tiden viser den fremragende udstilling 'Jorn+Munch', om hvilken Rigmor Lovring blandt andet skriver: "Her er tale om en fin udstilling, der indeholder et væld af flotte og spændingsfyldte oplevelser, der alle appellerer til at gå på opdagelse i rækken af de mange sammenstillinger af Munch og Jorns værker". 

Denne udstilling er den del af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017, og netop denne begivenhed har afstedkommet en udstillingsserie med titlen 'De Syv Dødssynder', hvilket de fleste, som jævnligt læser denne blog, vil være bekendt med. 

På Skovgaard Museet i Viborg drejer det sig om 'Hovmod', og om denne udstilling, som er produceret af britiske Rebecca Louise Law, skriver Kirsten-Marie Hedeland blandt andet, at "det er uden tvivl en meget smuk og sanselig oplevelse, som giver beskueren en følelse af at være en del af udstillingen". 

På Holstebro Kunstmuseum handler det om grådighed, og Mette Trolle Rasmussen giver også her en glimrende beskrivelse af, hvad man kan opleve: "Kunstnerne udforsker menneskelig eksistens, livsvilkår og dårskab. Udnyttelse og udbytte af hinanden i grådighedens navn er en væsentlig del af udstillingen". 

På Glasmuseet i Ebeltoft har man dovenskaben som tema, og den skildres af Einar og Jamex de la Torre fra Mexico. Denne udstilling beskriver Erik Meistrup som "en totaludstilling til alle sanser og en på bærret midt i al det rationelle". 

Samme Meistrup giver som lederskribent i Kunstavisen samtidigt en egentlig kritik af kulturbyprojektet. "Intentionerne er i top, men man kan undre sig over, at ingen lokale kunstnere har fået en større opgave af installationsmæssig eller skulpturel karakter for at skabe noget, der varer ved. Der kan spores en vis skuffelse og bitterhed over, at underholdningsaspektet er vægtet så tungt". 

Skribenten har naturligvis ret i, at Kulturby Aarhus (som han for øvrigt skriver med bolle-å) mest forankrer sig i en omfattende oplevelsesindustri. 

Om det kan man naturligvis mene, hvad man vil. Når projektet om et års tid skal evalueres, vil der sandsynligvis være mange, der har adskillige kritikpunkter - og så er det for sent!