tirsdag den 25. september 2018

Den uundgåelige abe

For nyligt skrev jeg en fem-stjernet anmeldelse i Jyllands-Posten af udstillingen 'Kay Bojesen - Humøret i dansk design, som nu kan ses på kunstmuseet Trapholt i Kolding.

Kay Bojesen er naturligvis verdenskendt - ikke mindst i Danmark - på grund af den uundgåelige abe, som er blevet en slags symbol på "god smag" og almen småborgerlighed i kongeriget.

Derfor var jeg meget omhyggelig med at undgå aben i træ, da jeg foreslog billeder som illustrationer til min anmeldelse.

Jeg er samtidigt klar over, at netop denne abefigur har en vis betydning i de flestes opfattelse af Bojesen, og jeg er ganske bevidst om, at netop aben altid flytter med, hvilket jeg også bruger som en morsom metafor i anmeldelsen.

Derfor var jeg også ved at falde ned af stolen af grin over, at man på avisredaktionen havde lagt en reference på forsiden af avisen som en "teaser" til anmeldelsen - illustreret af... Aben!

Ganske morsomt! Bojesens abe har tilsyneladende en stor betydning - ud over som salgsobjekt i diverse gave- og isenkrambutikker.