onsdag den 23. januar 2019

Bidende koldt og en rød måne



Forleden morgen - forbandet tidligt - optrådte det sjældne fænomen måneformørkelse, eller blodmåne, her i Danmark. 

Jeg gloede lige ud gennem soveværelsesvinduet kl. 0600, hvor formørkelsen skulle være total, men på dét tidspunkt var der overskyet, så jeg kravlede ned under dynen igen. 

Derfor er en af de kombinerede oliepastel- og akvarelarbejder herover udelukkende baseret på en fantasi over, hvordan blodmånen har optrådt over Silkeborgsøerne. 

Kombinationen af oliepastel og akvarel er ingenlunde et nyt trick på værkstedet. For år tilbage anvendte jeg ofte metoden, og nu har jeg altså taget den op igen. 

Oliepastellen skyr vandet i akvarelfarverne, og det giver nogle interessante virkninger på papiret. 

Jeg håber, at arbejderne giver et indtryk af, at de er lavet på en bidende kold dag i januar.