tirsdag den 17. september 2019

I det mindste er der kvinder på 'Art Strikes Back'








I min anmeldelse i Jyllands-Posten antyder jeg, at der på udstillingen 'Art Strikes Back - from Jorn to Banksy' på Museum Jorn i Silkeborg optræder en klar majoritet af maskuline kunstnere, hvilket er ganske i tråd med tidens debat vedrørende ligestilling mellem kønnene i kunstverdenen. 

Heldigvis viser det sig dog, at der faktisk er kvindelige kunstnere på udstillingen om end, de er i klart mindretal, men det kan naturligvis skyldes, at det primært er mænd, der har beskæftiget sig med at bruge andre kunstneres værker i deres egen produktion. 

Her antydes udstillingens tema vel ret klart? Der var dog en enkelt kvinde, jeg havde overset, og det undrede mig, at en kunstner, som jeg talte en del med under ferniseringen ved udstillingen - Cat Phillipps - ikke optrådte med navn i udstillingens katalog; men det skyldes, at hun er en del af af kunstnerduoen kennardphillipps, som deltager på udstillingen med et collageværk, der måler ikke mindre end 2,7 x 7 meter

På billedplanet ses en grafisk fremstilling af USA's præsidents talerstol, og værkets titel 'Presidential Seal' refererer til det aftryk det officielle USA har sat på det amerikanske samfund - og for den sags skyld samfund rundt i verden. 

Collagen ser ret slidt ud, men det skyldes, at den er blevet udstillet adskillige gange siden 2006, da den blev produceret. 

Kunstnerne har valgt at gøre denne slitage til en del af kunstværkets materialitet.