onsdag den 18. september 2019

Om at "gå sig til" motiverne

Uden titel (Avnsø; "Brillerne"), olie på lærred, 74 x 100 cm.

'Almind Sø set fra Kroghs Bænk', oliepastel og akvarel på Zerkall, 41 x 54 cm.

For nyligt var jeg sammen med billedhuggeren Thomas Andersson på en længere automobiltur med henblik på at være til stede ved åbningen af en kunstudstilling i Vordingborg, hvor man i KulturArkaden viser et antal af vore værker. 

På vejen derover kørte vi lige omkring en lille landsbykirke på Fyn, hvor samme dag billedkunstneren John Olsen blev bisat - og for at komme i den rette begravelsesstemning hørte vi på vejen en podcast, hvor Olsen blev interviewet af Radio24syv. 

Her fortalte Olsen om forfatteren Peter Seeberg, der på et tidspunkt var blevet spurgt om, hvordan han havde udviklet idéen til en roman, han på daværende tidspunkt netop havde udgivet. 

"Den har jeg gået mig til", svarede Seeberg, og det fik mig til at overveje, hvad jeg skulle fremhæve over for publikum i Vordingborg, da jeg skulle introducere mine egne værker og motiver ved ferniseringen. 

Jeg fraveg min oprindelige plan, hvilket faktisk er mere reglen end undtagelsen, når jeg skal sige et eller andet i forbindelse med mine egne eller andres værker ved udstillingsåbninger. Og sådan forholder det sig faktisk. 

Motiverne på de ting, der er gengivet her på siden, har jeg faktisk i bogstavelig forstand "gået mig til", da de er et direkte udkomme af traveture rundt i det østjyske søhøjland

Man kan jo akkurat lige så godt finde motiverne, hvor de er - skulle jeg mene...