tirsdag den 15. december 2020

Power 100 - en politisk manifestation

 

Black Lives Matter's markante logo


Kunstportalen ArtReview udarbejder hvert år en stærkt subjektiv liste over de 100 mest indflydelsesrige personer eller - måske især? - organisationer på den internationale kunstscene. 

Det er klart, at en sådan liste kan være til diskussion, og det er nok det mest vedkommende, man kan sige om et register, der er udarbejdet af en begrænset flok personer med dagsordener, som muligvis befinder sig et andet sted end i kunstens verden. 

I år er bevægelsen Black Lives Matter således placeret på førstepladsen på "Power 100", og selvfølgelig bør ethvert blot nogenlunde normalt individ med hjernen i behold tage afstand fra racisme og især den version af racismen, som i de senere år har fundet sted i "Guds eget land" USA, hvor politiets likvideringer af sorte borgere har fyldt grundigt i medierne. 

Således bliver kunstens top 100 til en politisk manifestation - i øvrigt med #MeToo placeret som nummer fire - og langt fra et fingerpeg om, hvordan magtstrukturerne i kunstverdenen ser ud. 

Bemærkelsesværdigt er det, at en tidligere fremtrædende kunstner på listen, kinesiske Ai Weiwei, er at finde som nummer 69. 

Til gengæld optræder den amerikanske samtidskunstner Arthur Jafa, som kunstmuseet Louisiana viser en udstilling med i begyndelsen af 2021, som nummer seks på listen. 

Der er ingen danske kunstnere på Power 100, da Olafur Eliasson er gledet ud af top 100.