tirsdag den 8. december 2020

Leif Dræby i ord og billede

 

For ganske kort tid gik jeg ud for at tømme min postkasse i bevidstheden om, at den blot rummede den sædvanlige ugeavis. 

Derfor blev jeg lidt overrasket over at opdage, at der også lå en bog i boksen. Jeg får mange bøger tilsendt; men denne adskilte sig ved ikke at være indpakket, og ret hurtigt erfarede jeg, at der var tale om en publikation med titlen 'TEGN og skitser 1960-2020' af og med billedkunstneren Leif Dræby, som er en kunstner, der er bosiddende i samme område i det midtjyske søhøjland, som jeg selv. 

Det vil dog være unfair blot at beskrive Dræby som en "lokal kunstner". Hans evige energi har bragt ham rundt i verden i en tilsyneladende endeløs proces - såvel som udstillende kunstner som nysgerrig rejsende person. 

Bogen rummer levende erindringsbilleder illustreret med tegninger og skitser udført med sikker hånd. 

Leif Dræby fyldte 80 år i august, og debuterede faktisk som illustrator på Silkeborg Avis (nu Midtjyllands Avis) i 1960. 

Fortællingen indledes med ordene "Jeg kan ikke være i min krop af glæde. Tænk. Jeg fik min tegning i avisen". Tegningen er et høstmotiv, som avisen har sat ord på: "Lejf Dræby Sørensen Silkeborg har udtrykt mejemaskinens poesi i dette høstmotiv fra Silkeborgegnen". 

Siden har Leif Dræby udviklet sig fra ren naturalist til ekspressionist, hvis man da ellers bør sætte en formel på denne originale og kompromisløse kunstner, der har arbejdet inden for maleri, grafik, tegning skulptur og altså også som forfatter.