tirsdag den 9. februar 2021

En intens oplevelse venter - engang!

 

Toyin Ojih Odutola: 'This is How You Were Made; Final Stages from A Countervailing Theory', 2019 (pressefoto: Kunsten Museum of Modern Art)

"Udstillingen stiller en tørst om atter at være hud mod hud, og det bliver en meget intens oplevelse, hvor du fascineres af, hvordan Ojih Odutola sammenblander tegning, lyd og fiktion med samfundsaktuelle og politiske temaer"

Teksten er blot én af adskillige, der har ramt min indbakke i de seneste dage, og jeg var da også helt bevidst om, at februar ville være en travl måned, hvis ikke en verdensomspændende pandemi havde lukket alle udstillingssteder i kongeriget. 

Aktuelt drejer det sig om udstillingen 'Modvægtens teori' med værker af billedkunstneren Toyin Ojih Odutola, der er født i Nigeria i 1985. 

I pressematerialet til udstillingen, der skulle finde sted på kunstmuseet Kunsten i Aalborg, hedder det blandt andet, at udstillingen "slår benene væk under dig og får dig til at genoverveje traditionelle magtforhold og den konventionelle idé om historie, køn og seksuelle relationer". 

Det lyder lovende, men hvornår benene bliver slået væk under denne hjemmesides redaktør, må stå hen i det uvisse. 

Desværre ser det ud til, at der, som en anden kommunikationsmedarbejder ved et større museum antydede i en anden mail, går "en rum tid", før udstillingsinstitutionerne kan genåbne. Og til den tid må jeg virkelig tage nogle ubehagelige valg i forhold til, hvad der er muligt at anmelde. 

Foreløbig væbner jeg mig med en næsten umenneskelig tålmodighed.