mandag den 30. maj 2022

Kunstnerisk kolonisering af Jylland

 

'Sky to the East, Sky to the West': Gerhard Richter: '1025 farver', 1974. Lakfarve på lærred (udsnit)

For tiden kan man på kunstmuseet Kunsten i Aalborg se en mindre udstilling med titlen 'Sky to the East, Sky to the West', som rummer værker fra kunstmuseet Louisianas samling. 

Dette er ikke så mærkeligt, da Kunsten og Louisiana for nogen tid siden indledte et determineret udstillingssamarbejde. 

Under et besøg på museet tog jeg nogle billeder af værker fra udstillingen og nogle af dem lagde jeg ud på det sociale medie Facebook, og her kom der en relevant reaktion fra en førende dansk kunsthistoriker, der blandt andet skrev følgende i kommentarfeltet: »Gad vide om SMK med Thyprojektet og Louisiana med Kunsten er i gang med at kolonisere Jylland? Jylland som i forrige århundrede var foregangsland inden for kunstmuseer og foretog egne kunstindkøb og opfandt nye koncepter for kunstudstillinger. Hvad er sjællandsk kunstpolitik, hvad er jysk spareøvelse eller handler det om national kærlighed til udbredelsen af et bestemt kunstsyn 

Personligt er jeg ikke den store tilhænger af, at man skaber en distance Østdanmark og Vestdanmark imellem; men kommentaren rummer ikke desto mindre centrale pointer, og problematikken især hvad angår Kunstens rolle som filial af Louisiana har vi da ofte talt om hen over middagsbordet på husstanden her. 

Statens Museum for Kunsts filial i Thy bliver også nævnt i kommentaren, men denne har efter min mening nogle andre præmisser at eksistere på i relation til forholdet Kunsten/Louisiana. 

Thyprojektet har til hensigt, som jeg læser det, at sprede nationalgalleriets aktiviteter ud til en fjern afkrog af landet. 

Dette greb vil jeg ikke lige forholde mig til, da projektet stadig er i en indledende fase.