torsdag den 19. maj 2022

Da P.S. Krøyer rejste til Paris

 

"Før Krøyer indskriver sig i kunsthistorien som den mytiske skagensmaler, rejser han i 1877 til Paris, og i sin korrespondance fortæller han om en by, der er kæmpestor, og de første indtryk konsumeres på byens utallige kunstudstillinger..."

Blandt andet sådan beskriver jeg i min anmeldelse af udstillingen 'Krøyer og Paris. Franske forbilleder og nordiske toner' P.S. Krøyers første besøg i Paris.

I videoklippet herover fortæller museumsinspektør på Skagens Kunstmuseer, hvor udstillingen finder sted, Mette Harbo Lehmann om baggrunden for Krøyers første besøg i den franske hovedstad. 

Jeg vil ikke røbe for meget af indholdet i min anmeldelse, som netop er afsendt til redaktionen på Jyllands-Posten; men jeg vil dog gerne antyde, at den aktuelle udstilling bestemt er seværdig, og den kan opleves på Skagens Museum frem til d. 18. september 2022.